čtvrtek 10. dubna 2014

Opruzenina? Díky, nechci.

Není to tak dlouho, co jsem po lekci plavání vyslechla rozhovor maminek o tom, jak je jedno z dětí v poslední době protivné, podrážděné a uplakané. Snažily se přijít na to, co se mu může dít a dobraly se k závěru, že za rozmrzelou náladu asi může opruzený zadeček. Jak je to ale možné, když ho poctivě mažou a mění pravidelně plenku?

Jari se se stejným problémem potýkal, když byl malý. Také jsem ho pravidelně přebalovala, prdku mu utírala vlhčenými ubrousky, aby nikde nezůstal kousek stolice a pak vždy pořádně namazala mezi půlkami a v tříslech. Po jedné cestě do Jeseníků jsem se nestačila divit, když jsem Jariho večer přebalovala. Opruzený byl všude pod plenkou a muselo ho to určitě dost bolet. Druhý den ráno jsem volala naší dětské lékařce, aby mi poradila, co mám teď dělat. Když slyšela, jak a čím Járu mažu a ošetřuji, nedivila se, že byl opruzený. Až tehdy jsem se dozvěděla, že věční soupeři Bepanthen a Sudocream jsou každý určený pro jiný stav pokožky a není jedno, kterým z nich používám jako prevenci. Maminky mají často špatně zažito, že nejdřív se používá Sudocream a až na vzniklou opruzeninu se aplikuje Bepanthen. Jednoduchá rada mé doktorky – obraťte  postup a uvidíte změnu sama.

Rada, jak se zbavit opruzenin byla jednoduchá:

dokud opruzenina nezmizí:  
  • zapomeňte na vlhčené ubrousky, ale omývejte pod tekoucí vodou,
  • po omytí jemně dítě osušte do ručníku a nechte ho na několik minut bez plenky, aby pokožka pořádně uschla
  • mazejte postižená místa mastí s obsahem zinku (např. Sudocrem, Rybilka, Imazol atd.), zinek opruzená místa vysuší

zadeček bez opruzeniny pak ošetřujte takto:
  • omývejte dítě pod tekoucí vodou, vlhčené ubrousky si nechte pro případ přebalování na procházce
  • po omytí jemně (nesmíte kůži dřít) osušte a pokud je to možné, nechte během dne několikrát bez plenky, aby pokožka větrala
  • pokožku, která je pod plenkou mazejte Bepanthenem, který na rozdíl od výše zmíněných mastí neobsahuje zinek a pokožku tak zbytečně nevysušuje v době, kdy vysušení není potřebné
  • na noc či před dlouhou cestou nezapomeňte namazat celý zadeček (nejen mezi půlkami) a vpředu celou oblast pod plenkou (nejen třísla), protože tím, jak se plenka tře o pokožku, dochází k dráždění pokožky

Na téma opruzenin je možné pročíst spousty diskuzí na různých diskuzních fórech. Já třeba čtu tady
Bepanthen s sebou stále nosím.








1 komentář:

  1. Po přečtení tvého článku jsem ráda, že už máme plenkové období za sebou :-) Nicméně i bez plínek ty opruzeniny někdy trápí :-( http://blogujicimaminy.blogspot.cz/2014/03/skolkove-trampoty-neskolkovani-ztraceni.html
    Už aby tu bylo léto a i "plínkáči" mohli lítat venku bez plín.

    OdpovědětVymazat