sobota 6. července 2013

Dětský pokojíček - aneb kdy je správný čas, aby dítě spalo samo?


Kdy je správný čas na to, aby dítě spalo ve vlastním pokojíčku? Pro někoho je to v půl roce, pro jiného ve dvou letech, někdo jiný nechává miminko spát samotné v pokojíčku hned po příchodu z porodnice. Jediná správná odpověď neexistuje a každý si musí najít, co mu bude vyhovovat.

I my jsme tuto otázku řešili a konzultovali s ostatními, jak to mají zavedené oni. Zpočátku jsem Járu měla u sebe v ložnici (Martin většinou spal ve druhém pokoji), abych ho slyšela, když se probudí nebo začne brečet. Hlavně noční kojení tak bylo velmi pohodlné - nemusela jsem za ním chodit do vedlejšího pokoje. Zpočátku, když jsem kojila i 40 minut a kojila jsem převážně vleže, jsem mohla docela dobře u kojení odpočívat.

Pracovna - původní využití pokoje.
Když nemohl Jari usnout nebo ho něco trápilo, mohla jsem si ho dát k sobě do postele a nemusela jsem k němu vstávat. Ale často jsem toto nepraktikovala a to z jednoho jediného důvodu  – když jsem měla Járu vedle sebe v posteli, pořád jsem se budila s pocitem, že jsem ho zalehla (což se může snadno stát) nebo že spadl z postele. Proto jsem spala jen velmi lehkým spánkem, ráno jsem se budila unavená jako bych právě doběhla marathon. Proto jsem ho raději nechávala spát v postýlce vedle mojí postele. Když bylo potřeba vrátit dudlík, namasírovat bolavé bříško nebo ho jen chytit za ruku, nemusela jsem ani vstávat z postele.

S příchodem zimy nás skolila chřipka a z opatrnosti, aby ji od nás Jari nechytl, jsme ho nechávali spát samotného v ložnici. Za těch několik dní, kdy jsme byli nemocní, jsme si na nový režim všichni přivykli. Járovi tou dobou byly 2 měsíce a to že spí celou noc sám v ložnici, mu nevadilo. Naopak, čím byl starší, tím více jsem měla pocit, že mu začíná vadit, když v noci přicházím do ložnice. Jakmile jsem si lehla do postele, začal se převalovat, funět a brzy po mém příchodu se budil. Pořádně se nevyspal on ani já. A tak jsme začali praktikovat občasné oddělené spaní. To se osvědčilo a my začali uvažovat o dětském pokojíčku.

Járův pokoj (ještě bez postýlky).
Náš původní plán, že bychom dětský pokojíček Járovi udělali k prvním narozeninám, jsme změnili a jsme za to rádi. Když se blížily Jarouškovy „půlročniny“, začali jsme mu zařizovat jeho vlastní pokojíček. Od té doby, co spí sám v pokojíčku, se o hodně zlepšilo jeho spaní a usínání. Večer není nutné ho uspávat, stačí ho položit do postýlky a v tichosti odejít. Chvíli si ještě v postýlce hraje a pak usne. V pokojíčku má své království, a když přijdou návštěvy tak i svůj klid, kde ho nikdo neruší.


Osvědčilo se to velmi dobře a Jára spí mnohem lépe a vzájemně se nerušíme. On může v klidu usínat a my můžeme vedle v pokoji vysedávat se skleničkou vína. 

Žádné komentáře:

Okomentovat