středa 4. září 2013

Příkrmy

S příkrmy jsem u Jariho začínala krátce po ukončeném 4. měsíci. Naše doktorka byla pro začátek příkrmů od ukončeného 5. měsíce. Já ale začala asi o 14 dní dříve, protože se mi hlavně večer zdál Jari hladový a noční spánek začal být více přerušovaný.

Začátky příkrmů - večerní nemléčná kaše.
Mezi 4. a 5. měsícem jsme začínali s nemléčnou kaší (Rýžová krupička od Nestlé), kterou jsme zpočátku dělali hodně řídkou, aby se Jarimu dobře polykala. Nejprve pár lžiček k večeři a poté ještě dokojit. O pár dní později pár lžiček i k obědu a opět dokojit. Množství kaše jsem postupně zvyšovala a díky zavedení příkrmů se mi podařilo naučit Jariho pít mléko z lahve. Prostě se najednou zcela automaticky napil z lahve, když chtěl zapít kaši. Do té doby totiž lahev úspěšně odmítal.



Mrkev - první zeleninový příkrm.
Od ukončeného 5. měsíce jsem na doporučení doktorky začala zavádět zeleninové příkrmy. Každý druh potraviny se zkouší cca 3 - 4 dny kvůli případným nežádoucím reakcím, než se přidá další potravina. U dětí ohrožených alergií se zkouší až týden. Začínali jsme s mrkvovým pyré k obědu (nejprve 2-4 lžičky), po té ještě kojení. Postupně se zvyšuje dávka příkrmu až na cca 100 - 125 g a po té se již nedokrmuje mlékem.

Další zelenina: brokolice, květák, špenát, cuketa, pastiňák, kedluben, dýně, lilek, brambory

Vařila jsem dle doporučení kamarádek – cuketu, dýni, lilek - oloupat a vydlabat semena, u květáku a brokolice vařit jen růžičky, ne stonky. Vařím hodně do měkka, je možné přidat kousek másla (ne margarínu) nebo několik kapek olivového oleje. Vždy jsem vše rozmixovala do hladka na kaši, dle hustoty přidala vodu, ve které jsem vařila.

Mezi 5. a 6. měsícem jsem postupně začala přidávat maso (kuřecí, krůtí, králičí, hovězí). Maso by mělo mít dítě 2-3x týdně, později klidně i 4x týdně. Osvědčilo se mi uvařit více masa, zeleniny a přílohy (rýže, brambory, kus kus, pohanka, ovesné vločky), vše smíchat a nadávkovat si jednotlivé porce do skleniček. Ty si pak dávám zmrazit, a když někdy nestíhám uvařit oběd, mám v mrazáku zásobu. Zmrazené porce neohřívám v mikrovlnce (pokud tedy hodně nespěchám), ale v ohřívačce.
Asi týden po zavedení masových příkrmů jsem dle doktorky mohla začít přidávat ke svačině ovoce. Ovoce loupu a krájím či strouhám na menší kousky. Zpočátku jsem jablka a hrušky vařila. Také je možné ovoce nastrouhat na skleněném struhadle. Ke svačině je možné také smíchat nastrouhané ovoce s vařenými ovesnými vločkami.

Další ovoce: švestky, broskve, meruňky, nektarinky, borůvky, maliny, jahody, šťáva z hroznového vína (jen šťáva), meloun. V létě se prakticky fantazii meze nekladou.

Od ukončeného 6. měsíce přidávám do jídla vařený žloutek a lepek. Pro zvykání si na lepek prý stačí malý kousek rohlíku či jeden piškot. Také nám sestřička doporučila Osmizrnnou kaši od Nestlé, kterou stačí dávat 1 – 2x týdně.

Od ukončeného 7. měsíce jsme začali přidávat mléčné výrobky. Ke snídani mívá Jari bílý jogurt nebo chleba s Lučinou pro děti.

Postupem času, jak dítěti rostou zuby, je dobré učit dítě jíst větší kousky potravy. Pyré tedy nahrazovat potravou nahrubo rozmixovanou nebo rozmačkanou.

Když se tak zpětně dívám na fotky, napadá mě ještě jeden postřeh. Zpočátku jsme pro Jariho měli malé lžičky, které jsme postupem času vyměnili za čajové lžičky běžné velikosti.



Se zavedením příkrmů jsem také poznala, že dítě může mít opruzeniny. Stolice přikrmovaných dětí má jiné pH než stolice kojených dětí a je tak „agresivnější“ vůči dětské pokožce. Dokud byl Jari kojený, mohla jsem péči o dětskou prdelku docela flákat a nikdy se nic nestalo. Že může být nepřebalená plenka problém a opruzeniny mohou miminku znepříjemnit život, už teď vím. Stačilo jednou a od té doby prevenci opruzenin věnuji důkladnou pozornost. Pravidelně přebaluji, nenechávám Jariho ve špinavé plence zbytečně dlouho, mažu Bepanthenem (ze všech vyzkoušených mastí a krémů se mi v prevenci osvědčil nejlépe, protože pokožku hydratuje, dobře se roztírá a když přeci jen objevím zarudlé místo, stačí na noc pořádně namazat Bepanthenem a do rána je vidět zlepšení), omývám pod vlažnou tekoucí vodou (vlhčené ubrousky používám jen na procházkách) a umytý zadeček nechávám pořádně uschnout. Také nechávám několikrát během dne Jariho bez plenky, aby pokožka zadečku byla na čerstvém vzduchu a nepařila se pod plenkou.




1 komentář:

  1. Jak já si zavzpomínala, jaké to bylo :-) Niki byla od první kaše špinavá úplně všude. Jen mě ještě napadlo: U některých agresivnějších jídel (např. jahody) se může objevit i zarudnutí na obličeji, okolo pusinky. Tak já ty místa taky mazala bepanthenem.

    OdpovědětVymazat