Pan profesor Matějček na toto téma napsal moc hezkou kapitolu o dvouletých dětech v knize Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte.
"Méďo, podívej" |
Už to nejsou jen předměty na manipulaci a rozebírání. Nepřitahují zájem dítěte jen svými fyzikálními kvalitami (tj. že jsou měkké, lehké, hebké, dají se nosit atd.), pestrostí vzhledu a tím, že se s nimi dá všelijak pohybovat. Přitahují jeho zájem i tím, že mu představují něco lidského. Do nich promítá své znalosti a zkušenosti z lidského světa a svá citová hnutí. A tak můžeme být svědky toho, jak dvouletá holčička dává svou panenku na hrníček, jak ji krmí, dává do postýlky, jak ji nabacá a jak na ni promlouvá káravě tátovým hlasem, s dokonalou jeho intonací."
"Pro dítě je a ještě dlouho bude hračka živou věcí. Poněvadž ji má dítě ve své blízkosti a protože se dá od něho ovládat a neprotestuje, stává se často dítěti milým společníkem. Má k ní citový vztah. A poněvadž citový vztah dává člověku pocit bezpečí a jistoty, dítěti jako dospělému, může taková hračka sehrát v životě dítěte důležitou roli. Dítě ji chce mát stále u sebe, nemůže se od ní odloučit, bere ji s sebou do postýlky apod. Velmi pozitivně se to projeví např., když se má dítě z bezpečí rodiny vzdálit do neznámého, "nebezpečného" světa, třeba do nemocnice. Velice mu tento přechod usnadní, může-li si vzít s sebou kousek svého domova právě v oné známé hračce, tj. ve svém věrném, spolehlivém, milém společníkovi."
Jari a jeho Dudí, Milovaná Dede a Méďa Péťa. |
V posledních týdnech k těmto dvěma přibyl ještě Méďa Péťa. Malý plyšový medvídek po mém švagrovi, kterého objevil na jedné z návštěv a na dalších návštěvách se k němu vracel a půjčoval si ho, až s ním jednou odjel, dal mu jmého a už bez něj nedá ani ránu. Kamkoli teď jdeme, máme s sebou dudlík, Milovanou Dede a Méďu Péťu.
K Péťovi má ale trochu jiný vztah než k milované Dede. Je to pro něho kamarád a velká autorita. Péťa by se např. zlobil, kdyby Jára chodil doma bez ponožek (kvůli němu si je nesundavá), když si vyčistí zuby Péťa, tak si je bez řečí vyčistí i Jára.
Péťa je kamarád, kterému Jára představuje okolní svět a sděluje mu, co všechno už zná - např. veze Péťu v autosedačce, drží ho tak, aby viděl z okna a říká mu "Péťo, podívej, to je náklaďák. Péťo to je červená, musíme stát".
Je to kamarád, o kterého s láskou pečuje - večer ho ukládá vedle sebe na polštář a přikrývá milovanou dekou, u oběda se s ním rozdělí o jídlo.
Péťa nám v mnohém pomáhá a vlastně ho máme rádi všichni tři. Už ho bereme jako dalšího člena rodiny, který s námi jezdí na plavání, na výlety nebo si s námi třeba maluje.
A jakou oblíbenou hračku mají vaše děti?
Literatura:
Matějček, Z.: Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte, Praha: Grada, 2005, s.115-116
Žádné komentáře:
Okomentovat